Opdrachtgever: Rijkswaterstaat / AANNEMER: Bouwgroep COMOL5
meer dan 1 kilometer randelementen voor verbinding tussen de A4 en de A44
RijnlandRoute
1083 strekkende meter. 538 randelementen. 4 kunstwerken. Het zijn de indrukwekkende cijfers van het contract dat Efko Beton kreeg voor project RijnlandRoute, een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De RijnlandRoute bestaat uit het aanpassen van bestaande wegen en knooppunten en een nieuwe provinciale weg met aansluitingen op bestaande rijkswegen.
Knooppunt Hofvliet, de verbinding tussen de nieuwe N434 en de A4, is de eyecatcher van de RijnlandRoute. Onderdeel van dit knooppunt zijn twee unieke fly-overs: KW20 en KW21. KW20 is een voorgespannen plaatbrug, KW21 een voorgespannen tweecellige kokerliggerbrug. Van beide kunstwerken werd de eerste fase tussen september 2019 en februari 2020 ter plaatste gestort. Uitvoering met geprefabriceerde liggers, wat meestal wordt gedaan, was door de combinatie van de overspanningslengte, horizontale bochtstraal en architectonische eisen niet mogelijk. Daarentegen werden de randelementen wel in prefabbeton uitgevoerd.
CUR100 schooonwerkbeton
Vanuit architectonisch oogpunt worden de randelementen geproduceerd onder de hoogste haalbare norm voor schoonwerkbeton CUR100. “De 538 randelementen die door Efko Beton worden geleverd zijn letterlijk de kers op de taart,” aldus Ralf Riemersma, commercieel directeur bij Efko Beton en verantwoordelijk voor de RijnlandRoute. “De randelementen vormen als het ware de afwerking van de fly-overs. Dat deze uitgevoerd worden in CUR100 schoonwerkbeton komt neer op een niet te onderschatten huzarenstukje.”
Geconditioneerde fabrieksomstandigheden
Naast de kwaliteits- en duurzaamheidseisen, is er bij CUR100 speciale aandacht voor esthetiek. Tijdens het maakproces wordt er systematisch gewerkt en gecontroleerd op o.a. mengselsamenstelling en kleur. Daarnaast wordt er scherp gelet op het juist aanbrengen van de ontkistingsolie en het ophangen van de wapening om mogelijke afdrukken van afstandhouders op het zichtvlak te voorkomen. Vervolgens wordt er 10 uur na storten ontkist, worden de randelementen zorgvuldig nabehandeld en 2 dagen later gepalletteerd op speciale stapelbeschermplaten om vlekken te voorkomen. Riemersma: “CUR100 houdt dus in dat het volledige productieproces onder geconditioneerde fabrieksomstandigheden plaatsvindt. Dat alles draagt bij aan een constante kwaliteit.”
In week 50 van 2019 werden de randelementen voor de eerste twee kunstwerken, KW22 (Vinkesloot) en KW34 (Bakkersloot) geleverd. Rond week 10 zullen de eerste vrachten voor de kunstwerken KW20 en KW21 worden geleverd.
De RijnlandRoute bestaat uit het aanpassen van bestaande wegen en knooppunten, en een nieuwe provinciale weg met aansluitingen op bestaande rijkswegen. Alles over project RijnlandRoute, waaronder geschiedenis, achtergrond en een uitgebreide fotogallerij, is te vinden via de informatieve website https://rijnlandroute.nl.