Opdrachtgever: Wetterskip Fryslân / Aannemer: Combinatie Van den Herik – Jansma Drachten
veeroosters voor zwaar verkeer (30 ton aslast) voor Dijkverbetering Ameland.
MAATWERK VEEROOSTERS VOOR DIJKVERBETERING AMELAND
Efko Beton leverde 28 stuks veeroosters voor de Dijkverbetering te Ameland. Deze veeroosters dienden aan zeer hoge eisen te voldoen. Ook produceerde Efko Beton 87 taludtreden met soortgelijke eisen. Na oplevering kan de zeedijk weer decennia vooruit!
Om aan de hoge eisen voor het project Dijkverbetering Ameland te voldoen werd het standaardrooster geupgrade. Onder andere door:
- Het rooster is verzwaard met ø40mm staven
- Het rooster is met 60 ankers bevestigd aan de betonnen onderbak
- De betonbak is uitgevoerd met verzwaarde wapening
- De roostersbakken zijn voorzien van een speciaal ontworpen hekwerk aan beide zijden
- In het rooster is een beugelvoorziening meegenomen waar afzetboren in geplaatst kunnen worden (bij storm en calamiteiten wordt de zeedijk afgesloten voor verkeer)
Voor het project Dijkverbetering Ameland moest het rooster voldoen aan een aslast van maar liefst 30 ton! Ter vergelijk: De zwaarste zelfrijdende voertuigen in Nederland hebben een maximaal gewicht van 60 ton, en een aslast van maximaal 12 ton. De standaard veeroosters van Efko beton voldoen aan een aslast van 15 ton. Volgens de richtlijnen van het project Dijkverbetering Ameland was dus een twee keer zo hoge aslast nodig.
AMELAND DIJKVERBETERING
Wetterskip Fryslân verbetert de Waddenzeedijk op Ameland, het grootste project in de geschiedenis van Wetterskip Fryslân. Over een lengte van 16,5 kilometer wordt de bekleding versterkt en de dijk met gemiddeld 35 centimeter verhoogd. In 2018 zijn de werkzaamheden aan het grootschalige project afgerond. De dijk voldoet dan weer aan de wettelijke veiligheidseisen en biedt de komende 50 jaar bescherming tegen hoogwater.
In het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma krijgt de dijk aan de zeezijde nieuwe ‘bekleding’ bestaande uit breuksteen. Het fietspad, de inspectieweg van het waterschap, wordt verhoogd. De huidige grasmat wordt tijdelijk verwijderd, waarna de dijk een nieuwe laag van open steenasfalt krijgt. Vervolgens komt de oude grasmat terug. Daarna ziet de dijk er weer net zo uit als voorheen. De totale projectkosten bedragen 77 miljoen euro